Home / Dieta / Zdrowotne właściwości buraka

Zdrowotne właściwości buraka

Skład chemiczny i wartości odżywcze buraków

Burak to wieloletnia roślina z rodziny szarłatowatych. Nie tylko owoce, ale także liście rośliny mają właściwości lecznicze. Na bazie suszonych surowców przygotowuje się buliony, które wzmacniają układ odpornościowy i pomagają radzić sobie z różnymi dolegliwościami.

100 g buraków zawiera:

  • 85 g wody;
  • 1,5 g białek;
  • 8,8 g węglowodanów.

Zawartość kalorii w produkcie jest niska: łącznie 100 g produktu jest 43 kalorie. Wśród korzystnych pierwiastków znajdują się:

  • potas;
  • wapń;
  • magnez;
  • żelazo;
  • fosfor.

Roślina zawiera również witaminy z grupy A, B, C, PP.

Zdrowotne właściwości buraka

Poprawia czynność serca, zapobiega chorobom układu krążenia. Jeśli nie ma przeciwwskazań, zaleca się stosowanie go w formie gotowanej lub duszonej. Dzięki temu buraki wzmacniają mięsień sercowy. Warzywo zawiera barwnik – betainę, zwiększa elastyczność naczyń krwionośnych i reguluje poziom cholesterolu.

Zawartość witaminy P która wpływa za elastyczność naczyń, buraki pomagają w leczeniu nadciśnienia, miażdżycy. Warzywo zawiera jod, który poprawia stan zdrowia u osób z problemami z miażdżycą. Magnez reguluje ciśnienie, wspomaga lepszą absorpcję białek. Magnez bierze również udział w metabolizmie wpływając na redukcję tłuszczu. Wywar z liści rośliny pomaga w nadciśnieniu i miażdżycy, dobrze oczyszcza naczynia krwionośne.

buraki pieczonym kurczakiem
Propozycja podania z pieczonym kurczakiem

 

Pure z buraków przeznaczone są nie tylko do użytku wewnętrznego, ale także do użytku zewnętrznego. Ma pozytywny wpływ na skórę i przyspiesza gojenie wrzodów. Produkt ten chroni organizm przed wolnymi rodnikami, solami i metalami ciężkimi. Buraki są dobre dla wątroby. Najlepiej gotować warzywo z masłem. Warzywo ma udowodniony wpływ na odnawia komórek wątroby, a także działa hepatoprotekcyjnie – to znaczy że chroni przed wolnymi rodnikami.

Dzięki dużej zawartości naturalnych azotanów, pobudzają aktywność umysłową, poprawiają krążenie krwi w żyłach . Świeże warzywa są dobre dla przewodu pokarmowego, ponieważ poprawia trawienie. Buraki są zalecane dla osób cierpiących na zaparcia, ma działanie przeczyszczające.

Popularne warzywo jest również używane w kosmetologii. Na jego podstawie powstaje wiele różnych maseczek. Naturalny sok dodaje się do szamponów i balsamów.

Przeciwwskazania do stosowania

Pomimo ogromnych korzyści, buraki mogą być szkodliwe ze względu na obecność pewnych przeciwwskazań:

  • Niedociśnienie,
  • Biegunka,
  • Cukrzyca,
  • Nieżyt żołądka,
  • Kamica moczowa,
  • Osteoporoza,

Zalecane dzienne spożycie buraków – nie więcej niż 200 g.

O Publicysta

Witam Cię! Mam na imię Andrzej, jestem właścicielem Portalu KBbody.pl, prowadzę prywatną praktykę fizjoterapii w Krakowie. Dzięki wieloletniej pracy jako fizjoterapeuta i osteopata na blogu dziele się z Wami swoimi doświadczeniami. Chcę Ci pokazać jak łatwo zadbać o swoje zdrowie, cieszyć się z pełnej sprawności fizycznej i zapomnieć o bólu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *